Intercultural STEAM Trainings: Training the Workforce of the Future
Hauptsächlicher Artikelinhalt
Keywords
intercultural communication, STEM, STEAM, Generation Z, future skills
Abstract
Our world today is undergoing significant changes that are impacting society and business. Interdisciplinary skills are essential to manage this transformation constructively. Digital, technological, and intercultural skills are among the so-called future skills that have been defined as relevant in the newly evolving conditions. New training and educational formats are needed to meet these needs.
A new training method of Intercultural STEAM Training is currently under development because research shows that intercultural exposure, experience, and training in school have multiple benefits. Its goal is to create a symbiosis of STEM training with intercultural training based on the STEAM approach. It is designed to increase motivation to engage in STEM and to develop intercultural competences in students aged between 12 and 16, as an adjustment screw along the educational chain. The design of the method takes the learning expectations of young generations into account. It contributes to providing the first elements of future skills at school age.
The following literature review describes the societal framework that requires novel training methods. It presents the training concept and illustrates the need for and relevance of the new approach.
Gegenwärtig vollziehen sich tiefgreifende Veränderungen, die sich gleichermaßen auf Gesellschaft und Wirtschaft auswirken. Um diesem Wandel auf konstruktive Weise zu begegnen, sind interdisziplinäre Fähigkeiten unerlässlich. Digitale, technologische und interkulturelle Kompetenzen gehören zu den so genannten Future Skills, die vor dem Hintergrund der neu entstehenden Bedingungen als relevant definiert wurden. Um den Anforderungen gerecht zu werden, sind neue Trainings- und Bildungsformate vonnöten.
Das interkulturelle STEAM-Training ist eine neue Trainingsmethode, die derzeit entwickelt wird, zumal die Forschung zeigt, dass interkulturelle Erfahrungen und Trainings in der Schule einen vielfältigen Nutzen haben. Ihr Ziel ist es, auf der Grundlage des STEAM-Ansatzes eine Symbiose aus MINT-Training und interkulturellem Training zu schaffen. Als Stellschraube entlang der Bildungskette sollen die Motivation zur Beschäftigung mit MINT-Fächern (Mathematik, Informatik, Naturwissenschaft, Technik) steigern und interkulturelle Kompetenzen bei Schülerinnen und Schülern im Alter zwischen 12 und 16 Jahren entwickelt werden. Das Design der Methode berücksichtigt die Lernerwartungen der jungen Generationen. Sie sorgt dafür, dass bereits im Schulalter die ersten Elemente von Future Skills vermittelt werden.
Die folgende Literaturübersicht beschreibt den gesellschaftlichen Rahmen, der neuartige Methoden der Ausbildung erfordert. Sie stellt das Ausbildungskonzept vor und verdeutlicht die Notwendigkeit und Relevanz des neuen Ansatzes.